Dutch Dutch

Reserve 2.4

Omdat mijn "normale" motor niet het gewenste vermogen haalt en omdat hij zwaar rond te draaien is heb ik besloten mijn reserve 2.4 CIH te monteren die ik een paar weken geleden goedkoop op de kop heb getikt. img 20200425 141052
Afgelopen zaterdag motor eruit, reserve motor erin. Het was een lange dag, de reserve motor moest hier en daar nog aangepast worden maar om 19:00 kon hij gestart worden.

Die klonk jammer genoeg niet al te best, er zat een enorme tik in het blok, vooral boven de 3000 toeren. Na een proefrondje besloten naar huis te rijden. Op weg naar huis onder de 2500 toeren gebleven en rustig aan gedaan. Bij de laatste afslag zakte de oliedruk van 2 bar naar 1 bar en was de tik in elk toerengebied te horen. 

Dus zondag besloten dat ook deze motor er weer uit moest, dan moet de Ascona overnachten op de sleutelplek want ik heb "maar" twee motoren ;) Dat is gelukkig nooit een probleem bij Bassie.

Lees meer: Reserve 2.4

Rollenbank Beek autoracing 10-04-2020

Op goede vrijdag is de Ascona de rollenbank op gegaan bij Beek autoracing.

Opspannen van de Ascona door Ghisbert
Yep, de twee handige kennissen waren er ook weer bij
Vermogen bij verschillende instellingen timings
Vermogen tov de vorige metingen

Het resultaat is niet zoals gehoopt. De laatste keer dat de auto op de bank stond had bij 189Pk bij 262Nm en dat was met de 45mm DCOE webers en een kentcams 309° nokkenas.

Lees meer: Rollenbank Beek autoracing 10-04-2020

Keuring RDW

Vanwege de nieuwe 2.4 CIH motor heb ik vandaag de Ascona laten keuren bij de RDW in Zwijndrecht. Het is een verplichting indien het motorrype aangepast is. Gister toch nog even een CO check laten doen, stationair toerental naar circa 1000tpm gebracht, CO stelschroeven halve slag naar binnen (van 7,5 naar 3,9%) en ook een DB killer in mijn groep A gedaan. Better safe than sorry.

Ik had om 8:30 de afspraak, helaas wat langer moeten wachten omdat ze me vrdw logoergeten waren maar om 9:15 was ik aan de beurt. Eerst het gewicht bepalen buiten en daarna naar binnen. 

Om de nieuwe motor op kenteken te zetten dien je wel te bewijzen hoe je aan de motor gekomen bent, ik heb een bon van de aankoop dus dat was in orde. De keurmeester liet van alles zien en gaf mij uiteindelijk ook het oorspronkelijke type goedkeuring mee van de Ascona uit 76. De volgende zaken zijn bekeken:

  • Chassisnummer
  • Motornummer
  • Controle aanschaf motor
  • Uit welk voertijg de motor afkomstig is (middels Google)
  • Visuele controle:
    • Motorophanging
    • Remmen aangezien deze aangepast zijn
    • Onderzijde auto op gebreken

Ook mijn verzoek of de kleur meteen in oranje aangepast kon worden was geen probleem (de binnenkant van de motorruimte is al in die kleur) als goedmakertje omdat ik zo lang heb moeten wachten. Nadat alles in orde was heeft hij de aanpassingen verwerkt en krijg ik binnenkort het nieuwe kentekenbewijs thuisgestuurd. Ik kreeg complimenten hoe alles uitgevoerd en aangepast was.IMG 20180910 211228

Vrijrijden Zandvoort

Op vrijdag 10 oktober was het eindelijk zover, de Ascona ging het circuit van Zandvoort op. Zowel voor mij als de auto een eerste ervaring. Het was jammer genoeg een volle regendag dus glibberen en glijden.

vrijrijden1110

Vlak voor dat de sessie begon brak mijn bril ook nog dus mocht je foto's zien met iemand met een zonnebril op, op een regenachtige dag..... its me. Maar we hebben de 20 minuten heelhuids volbracht, wel als rijdende chicane but who cares.

vrijrijden1011-01
vrijrijden1011-02
vrijrijden1011-03
vrijrijden1011-04

Ik moet zeggen het is een bijzondere ervaring, na 20 minuten weet ik nog steeds niet welke bocht de volgende is, waar mijn rempunten zijn. Daarbij komend, voor het eerst met een helm op, zonnebril op en banden die regen niet fijn vinden. Af en toe betrapte ik mezelf erop weer in cruise mode te willen rijden, armpje tegen de raamstijl .....

Maar het was leuk, gaaf (biek) en we gingen hard (voor mijn gevoel dan). En niet te vergeten, de Ascona ging goed mee.

 

Met dank aan Wegrace info voor de foto's: http://www.wegraceinfo.nl/fotoalbum/zandvoort-rsz-vrij-rijden-toer-11-10-2019/

Remleidingen

Eindelijk weer wat kunnen doen aan de Ascona. Ik heb alle flexibele remleidingen vervangen voor stahlflex. Ook heb ik de stabilisator rubbers aan de voorkant vervangen voor PU en tevens is deze set voor een verlaagde Ascona zodat de stabilisatorstang in een meer horizontale positie staat.

De hoofdremcilinder is niet gelukt, ik wil de standaard ATE 20,6mm hoofdremcilinder vervangen door een 22,2mm ATE voor meer opbrengst. Maar blijkbaar zitten de rubbers voor het reservoir er niet bij en deze zijn een maat groter dan de standaard versie. Standaard is dit rubber 16mm buitendiameter, 8mm binnendiameter. In de 22.2 versie is de buitendiameter 22mm en de binnendiameter 8mm. opel-ascona.nl Ascona nieuws Ascona nieuws, CIH, laatste nieuws

De rest van de fotos zijn >>hier<< te vinden.

Afbeeldingen van deze site mogen zonder toestemming niet worden gereproduceerd of hergebruikt voor commerciële doeleinden.