Dutch Dutch

Reserve 2.4

Omdat mijn "normale" motor niet het gewenste vermogen haalt en omdat hij zwaar rond te draaien is heb ik besloten mijn reserve 2.4 CIH te monteren die ik een paar weken geleden goedkoop op de kop heb getikt. img 20200425 141052
Afgelopen zaterdag motor eruit, reserve motor erin. Het was een lange dag, de reserve motor moest hier en daar nog aangepast worden maar om 19:00 kon hij gestart worden.

Die klonk jammer genoeg niet al te best, er zat een enorme tik in het blok, vooral boven de 3000 toeren. Na een proefrondje besloten naar huis te rijden. Op weg naar huis onder de 2500 toeren gebleven en rustig aan gedaan. Bij de laatste afslag zakte de oliedruk van 2 bar naar 1 bar en was de tik in elk toerengebied te horen. 

Dus zondag besloten dat ook deze motor er weer uit moest, dan moet de Ascona overnachten op de sleutelplek want ik heb "maar" twee motoren ;) Dat is gelukkig nooit een probleem bij Bassie.

Maandag de Ascona maar in stijl gesleept, als je je laat slepen, dan maar in stijl. ;)img 20200427 102515

Daarna gelijk de motor uitgebouwd en open gemaakt. Wat ik al ergens had gelezen, de lagerschalen van de vierde cilinder waren verdraaid en daardoor droog gelopen. Die zien er niet al te best uit. Gelukkig zien de zuigers en cilinders er nog goed uit.

Dus ik heb gelijk maar de krukas en cilinderkop naar Arrows revisie gebracht. Daar wordt de krukas nagemeten en de cilinderkop voorzien van nieuwe lagerschalen. Hopenlijk kan hij er volgende week weer in, afhankelijk hoe snel ik alle delen in huis heb.

Motor eruit

Motor eruit

Cilinderkop eraf

Cilinderkop eraf

Krukas

Krukas

Kapotte lagerschalen

Kapotte lagerschalen

Nokkenas versleten

Nokkenas versleten

Cilinders nog goed

Cilinders nog goed

Na controle bij Arrows blijkt dat er 1 drijfstang defect is, die is versleten omdat de lagerschaal rond is gaan draaien. Ook zit er in de clinders een te grote stootrand waardoor ook de bovenste zuigerveer te veel speling in de zuiger heeft. De totale kosten komen met standaard zuigers nu op circa €2000,- en dat is het nu niet waard voor een reservemotor. Terug bij af.

Afbeeldingen van deze site mogen zonder toestemming niet worden gereproduceerd of hergebruikt voor commerciële doeleinden.