Skip to main content

Innovate MTX-L Plus

Ik rij al een tijd rond met een innovate MTX-L plus meter in mijn Ascona. Deze air fuel meter geeft nauwkeurig en snel aan wat de waarde is. Met behulp van deze meter stel ik ook de inspuiting in en kan ik mijn ECU via Tunerstudio zelflerend maken. Ik geef dan de gewenste waarde in en Tunerstudio gaat de hoeveelheid brandstof daarop instellen. Dat werkt erg goed.

img 20210427 120729Wat niet goed werkt is dat deze meter mijn Bosch 4.9 LSU sensoren sloopt. Na enige tijd begint de meter de welbekende E8 error aan te geven en dan weet ik hoe laat het is. Dan begint ook de inspuiting te veranderen omdat de ECU ook de bijstelt aan de hand van de air fuel waarde.

Mijn advies, niet kopen!!!!

Nu kan ik deze sensoren redelijk goedkoop kopen op Ebay maar gemiddeld €60,- betaal ik er wel voor. Ik heb de sensor al op verschillende plekken in mijn uitlaat gemonteerd, voor in het spruitstuk, na de eerste demper, onder een hoek, met de speciale koeldongel maar niets helpt. Nadat ik vorige maand mijn vijfde LSU heb gemonteerd en deze na twee weken weer E8 aangaf was ik er klaar mee.

Als ik zoek op het internet dan lees ik meer verhalen over deze meter helaas. Ik heb nog even zitten twijfelen of ik overstap op een Spartan 2 maar dan mis ik de meter in mijn console.img 20210428 190532
Ik heb contact opgenomen met Innovate. Deze heb ik de montage foto's gestuurd waarna ze mij een nieuwe sensor gaan toesturen met de toezegging dat er een firmware update uitkomt. 

De sensor heb ik nog niet binnen en zodra deze binnen is moet ik even contact opnemen, ik verwacht dat ik dat de juiste firmware toegestuurd krijg. Ik hoop dat hierna die rotte E8 tot een verleden hoort. Meer info volgt......

 

update 07-2021: De sensor is binnengekomen en mocht ik gelijk aansluiten. De nieuwe firmware is nog niet uit. helaas gelijk weer E8 meldingen. Omdat de unit te oud was heb ik geen recht op garantie meer, ik mocht hem wel terugsturen zodat ze de unit kunnen repareren. Ik heb aangegeven te wachten op de nieuwe firmware.

Ondertussen heb ik op diverse forums dezelfde problemen gelezen. Eén oplossing was een breuk in de bekabeling, deze heb ik gelijk helemaal doorgemeten en de connectoren in de contactspray gezet. Daarnaast heb ik mijn ECU anders ingesteld, deze stond bij gas los op 0% benzine waardoor bij de gas los de meter lang op 22.4 bleef staan. Deze twee samen is voor mij uiteindelijk de oplossing, welke van de twee het exact is geweest weet ik niet. De kans is groot dat, als de meter seconden lang dezelfde 22,4 waarde aangeeft, hij automatisch in storing gaat.

Update 12-09-2021:
Ik kreeg weer veel E8 errors waarna ik de air fuel meter heb voorzien van nieuwe firmware. Nu zijn de errors weer weg maar ik heb nog niet zoveel gereden dus ik kijk het nog even aan. Anders gaat er een 14point7 controller in. Dat zou jammer zijn want ik vind dit wel de mooiste meter die er is.

 

Update 02-04-2023:
Een maand geleden een nieuwe lambda sonde gemonteerd, nu geeft hij alweer continue HTR aan waarna hij in error E2 gaat. ik ben er klaar mee na 6 sondes a €125,- per stuk en het apparaat van €300,- heeft deze set mij meer dan €1000,- gekost in twee jaar. Mijn advies, niet kopen!!!!