Dutch Dutch

CIH 2.4

Motor specs 189pk@262NM (standaard 125pk@195NM):Uitslag Rollenbank Opel CIH 2.4

  • Compleet gereviseerde 2.5 CIH
  • Wiseco gesmede zuigers 97mm, gemeten compressieverhouding 12.5:1
  • Catcams 4600105 nokkenas 331°
  • Rollerrockers 
  • Mechanische stoters
  • Grotere kleppen, inlaat 46mm, uitlaat 41mm
  • Twee dubbele Jenvey Heritage 48mm throttle bodies
  • Efignition programmable ECU
  • DIS bobine
  • Martelius XXL uitlaatspruitstuk
  • Simmons groep A uitlaat
  • Afgedraaid 9" vliegwiel
  • Versterkte waterpomp
  • Nieuwe oliepomp tandwielen en stalen deksel
  • Oliekoeler
  • Grote in- en uitlaatpoorten
  • Kop aangepast voor de hoge kleplift
  • 1 mm afgevlakte kop

Hieronder toch nog wat wat zaken die aan de orde zijn gekomen.

Kop uitliteren

We hebben de kop uitgeliterd en ik kom op 51ml dus 51cc inclusief de koppakking. Als ik dat uitreken kom ik met deze oude koppakking uit op een compressieverhouding van 13,3:1 en dat is wel erg hoog voor een atmosferische motor. De oorzaak is dat mijn kop 1 mm gevlakt is en mijn onderblok twee keer 0,1mm gevlakt is. Ik heb dus een iets dikkere koppakking nodig.  Mijn oude Cometic MLS kopppaking...

Lees meer: Kop uitliteren

  • Hits: 467

Motorschade

Nadat we de motor open hebben gemaakt om de olielekkage te controleren en de nieuwe kop te monteren viel ons gelijk op dat de zuigers wel erg veel speling hadden. Ook merkte ik ervoor al op dat de motor erg veel carterdruk had.  Klik op deze link voor de video van de speling https://youtube.com/shorts/Cmwp1s0rWbM

Lees meer: Motorschade

  • Hits: 1014

Het motormanagement systeem

De auto is voorzien van een motor management systeem. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik de Webers te onzuiver vond en we wekelijks de webers wel moesten bijstellen. De webers bleven niet synchroon, ze spugen en in sommige gebieden geven ze te veel of juist te weinig brandstof. En met onzuiver bedoel ik de brandstofinspuiting waar je niet voldoende controle over hebt binnen elk toerengebied. ...

Lees meer: Het motormanagement systeem

  • Hits: 2466

C24NE kop tunen

In mijn poging toch die 200+ PK te halen heb ik mijn kop van mijn andere 2.4 motor opgestuurd naar Armin Possmann in Duitsland. Hij adviseert een Dbilias nokkenas, een 330 graden nokkenas met 14mm kleplift. Dat een CIH en dan met name de 2.2 en 2.4 koppen veel meer doorlaat hebben bij een hoge kleplift wist ik al. Dat heb ik al eerder gelezen op het opel-GT forum waar Bob veel koppen gemeten...

Lees meer: C24NE kop tunen

  • Hits: 1637

CIH tuning

Omdat ik toch niet geheel tevreden ben met de uitslag van de rollenbank heb ik besloten de kop van mijn 2.4 te laten bewerken door Biesheuvel Autosport. De kop is al reeds voorzien van grotere kleppen maar blijkbaar heeft dit weinig zin indien de poorten niet vergroot zijn. De kop is terug en je kan goed het verschil zien, de klepsteelverhoging in de poorten is geheel weg en de gehele poort is groter...

Lees meer: CIH tuning

  • Hits: 4077

Afbeeldingen van deze site mogen zonder toestemming niet worden gereproduceerd of hergebruikt worden voor commerciële doeleinden.

Site hosted by Q-CAT