nldaenfifrdeelitsv

CIH 2.4

Motor specs 189pk@262NM (standaard 125pk@195NM):

  • Compleet gereviseerde 2.4 CIH
  • Wiseco gesmede zuigers 96mm, compressieverhouding 12.0:1
  • Kentcams snelle nokkenas OP244, 309°
  • Mechanische stoters
  • Grotere kleppen, inlaat 46mm, uitlaat 41mm
  • Twee dubbele Webers van 45mm met 40mm venturi’s
  • Simmons groep A uitlaat
  • Afgedraaid 9" vliegwiel
  • Versterkte waterpomp
  • Nieuwe oliepomp tandwielen en stalen deksel
  • Oliekoeler
  • Grote in- en uitlaatpoorten
  • Gevlakte kop

Ondertussen loopt de motor al weer een tijdje. Niet erg veel grote zaken tot nu toe, de motor pakt werkelijk super op, reageert geweldig op het gas en loopt prima. Hieronder toch nog wat wat zaken die aan de orde zijn gekomen.

CIH tuning

Omdat ik toch niet geheel tevreden ben met de uitslag van de rollenbank heb ik besloten de kop van mijn 2.4 te laten bewerken door Biesheuvel Autosport. De kop is al reeds voorzien van grotere kleppen maar blijkbaar heeft dit weinig zin indien de poorten niet vergroot zijn. De kop is terug en je kan goed het verschil zien, de klepsteelverhoging in de poorten is geheel weg en de gehele poort is groter gemaakt.

Vergrootte inlaatpoorten

Vergrootte inlaatpoorten

Vergrootte uitlaatpoorten

Vergrootte uitlaatpoorten

Uitlaatspruitstuk bewerken

Uitlaatspruitstuk bewerken

Standaard inlaatpoorten

Standaard inlaatpoorten

Standaard inlaatpoorten

Standaard inlaatpoorten

Grotere in- en uitlaatkleppen

Grotere in- en uitlaatkleppen

Meer foto's kun je vinden in het fotoverslag

 

  • Hits: 153

Spugen en backfire webers

De webers stonden bij een bepaald toerental en gasklepstand heel veel te spugen en hadden veel last van backfires. Dit is verholpen door er grotere stationairspoeiers te monteren. Ik ben van F6 50 naar F6 55 gegaan.

img 20180910 211228

 

  • Hits: 349

Oliedruk

De oliedruk is aan de lage kant voor mijn gevoel. Circa 2 a 2,5 bar stationair, max 3,5 bar bij veel toeren. Dat voor een gereviseerd motorblok en 20w50 olie. Om dit te verhelpen heb ik de motor voorzien van nieuwe tandwielen (Biesheuvel autosport). Dit heeft niets geholpen. Nu heb ik bij Risse motorsport een stalen oliepomp deksel gekocht.

De deksel is inmiddels gemonteerd, dit heeft helaas niet het gewenste resultaat. Koud 4 bar bij 1200 toeren. Niet slecht maar het zou beter moeten zijn met een gereviseerde motor, nieuwe oliepomp en nieuwe stalen deksel. Ik heb besloten dat ik de motor eruit ga halen zodra de achteras gereviseerd wordt. Even de aanzuigbuis controleren op lekkage en pakking. Als dat niets oplevert dan gaat het alu distributiehuis er even vanaf om te kijken of daar iets lekt. Wordt vervolgt.....

Change of plans, we gaan eerst de vrije ruimte bepalen tussen de oliepomptandwielen en het nieuwe deskel. Daar kan een verschil in zitten, de nieuwe versie van de distributiedeksel heeft namelijk een kleine speling waardoor er geen pakking nodig is tussen het deksel en het huis.

Update 7 feb 2019, eigenlijk blijft de oliedruk nu constant 4 bar, zowel warm als koud. Omdat de motor toch aardig wat vermogen heeft, laat ik het voorlopig zo. 4 bar is meer dan voldoende. Biesheuvel geeft aan dat ze juiste minder oliedruk willen hebben bij zo'n getunde motor.

  • Hits: 446

Voertuigcategorie: Personenauto (M1)
Merk: OPEL
Kleur: Rood
Handelsbenaming: ASCONA 19S
Plaats chassisnummer: Op bodemplaat rechts
Aantal eigenaren: 2
Login

Vervaldatum APK: 13-08-2018
Datum eerste toelating: 11-08-1977
Datum tenaamstelling: 03-02-2018
Datum eerste afgifte NL: 11-08-1977
Massa rijklaar: 1062 kg
Massa ledig voertuig: 962 kg

Zonder uitdrukkelijke toestemming is het niet toegestaan om foto's van deze site voor commerciële doeleinden te gebruiken.