Het motormanagement systeem
De auto is voorzien van een motor management systeem. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik de Webers te onzuiver vond en we wekelijks de webers wel moesten bijstellen. De webers bleven niet synchroon, ze spugen en in sommige gebieden geven ze te veel of juist te weinig brandstof. En met onzuiver bedoel ik de brandstofinspuiting waar je niet voldoende controle over hebt binnen elk toerengebied.
Ik heb gekozen voor het Efignition motor management systeem.
Een Motormanagement Systeem gebruikt een aantal basisgegevens zoals de positie van de krukas, toerental, motor temperatuur, gasklephoek, lucht temperatuur en lambdawaarde. Aan de hand van deze meetgegevens zorgt ze voor de juiste hoeveelheid brandstof en dat het lucht-brandstofmengsel op het juiste moment ontsteekt.
De ECU en sensoren komen bij Efignition vandaan, het triggerwiel bij Krause en de throttle bodies, pomp, filter en slangen bij Biesheuvel Autosport. Via Tunerstudio op mijn laptop, die een verbinding maakt met bluetooth, hebben we alles afgesteld. Dat is verder relatief eenvoudig (als je weet wat je moet doen) en de betaalde versie kan zelf de inspuiting afstellen op basis van mijn aangesloten Innovate MTX-L plus air fuel meter. Dan is het een kwestie van rijden en Tunerstudio gaat hem al rijdend afstellen.
Wat hebben we allemaal aangepast/aangeschaft:
- Benzinetank met retour
- Staal omvlochten brandstofslang
- Brandstofpomp
- Drukregelaar
- Fijn benzinefilter
- Grof benzinefilter
- Triggerwiel
- Dis bobine
- Krukas sensor
- Luchttemperatuur sensor
- Koelwater temperatuur sensor
- Jenvey heritage throttle bodies
- Bekabeling
Wij hebben als eerste de ontsteking en de sensoren aangesloten. Zodra dat gemonteerd was hebben we de positie van de krukassensor bepaald tov het triggerwiel. De ontsteking hebben we in Tunerstudio een vaste waarde gegeven en vervolgens met de stroboscooplamp bepaald wat de hoek is van de krukassensor tov het triggerwiel. Vervolgens zijn we gaan rijden met een zelfgemaakte klopsensor om zo de ontsteking af te stellen in elk toerengebied.
Nadat de ontsteking goed stond, hebben we de throttle bodies gemonteerd en aangesloten. De inspuiting in eerste instantie handmatig afgesteld op basis van de Air Fuel meter en daarna hebben we de automatische leerfunctie gebruikt binnen Tunerstudio. Die hebben we ingesteld zodat hij naar een bepaalde AFR waarde moet gaan afstellen en dan is het een kwestie van rijden met de zelflerende functie aan.
De motor reageert gelijk heel anders, hij stottert minder en is veel zuiverder op het gaspedaal. Nu eerdaags weer een afspraak maken op een rollenbank om hem goed af te stellen. De motor is ondertussen afgesteld door BS-Autotune, de leverancier van de ECU. Jeroen heeft eerst alle vaste settings nagelopen, hierna heeft hij wat tabellen geladen en zijn we rijdend de ecu gaan afstellen. Erg leerzaam en hij weet precies hoe je de ecu moet afstellen..
De motor pakt nu nog beter op in alle gebieden en accelereert vloeiender. Weer wat geleerd en dit is een goede basis naar de bank te gaan.
- Aangemaakt op .
- Raadplegingen: 3732