Dutch Dutch

Motorschade

Nadat we de motor open hebben gemaakt om de olielekkage te controleren en de nieuwe kop te monteren img 20220205 105429viel ons gelijk op dat de zuigers wel erg veel speling hadden. Ook merkte ik ervoor al op dat de motor erg veel carterdruk had. 

Klik op deze link voor de video van de speling https://youtube.com/shorts/Cmwp1s0rWbM

Cilinders

De hoonsporen waren weg op de drukkende kant. Dat is een kwaal bij de C24NE vanwege de slechte slag/zuigerdiameter verhouding. Maar normaliter gebeurt dit bij 100.000km, niet na 15.000 kilometer. De kans is groot dat het rijden met de Webers dit veroorzaakt heeft, te veel benzine tijdens de inloopperiode is een grote boosdoener. Aangezien de cilinders na de eerste schade al een keer 3/100 groter waren gehoond waren ze nu te ver versleten om met de huidige zuigers verder te gaan.

Lagers

Na een eerste controle van de lagerschalen zag alles er normaal uit, maar nadat we de pistonlager van de 2e cilinder los hadden bleek deze ernstige schade te hebben. Blijkbaar heeft vervuilig dit veroorzaakt, wat en hoe is lastig te achterhalen. Ik weet zeker dat ik alle oliekanalen heb schoongemaakt en het blok was gespoeld. Mijn gedachte is dat bij het vergroten van de poorten van de huidige kop dat daar iets in is achtergebleven, die is toen niet gespoeld.

Al met al weer veel schade maar ik heb geen keuze, het moet goed zijn tenslotte.... De motor is nu onder handen genomen door Verkaik motorenrevisie. De cilinders zijn geboord en gehoond naar 97mm, het onderblok was scheef dus die is 0,1mm gevlakt en de krukas is nagekeken, gemeten en gepolijst. Uiteraard is alles ook gereinigd. Al met al ben ik daar zeer snel en goed geholpen.

  • Hits: 358

Afbeeldingen van deze site mogen zonder toestemming niet worden gereproduceerd of hergebruikt worden voor commerciële doeleinden.

Site hosted by Q-CAT